top of page

מאמרים ברפואה משלימה

אלמנט העץ



אופי:

אלמנט העץ מקושר אל האביב. דרך ההבנה מה קורה באביב נבין את האיכות האנרגטית של העץ והאיברים הקשורים אליו- הכבד וכיס המרה . לאחר החורף, תקופת ההבשלה וההיריון של העולם ,מגיע זמן הלידה. העובר יוצא החוצה פורץ דרך תעלת האגן, מפלס את דרכו אל אויר העולם במקביל למאמץ שלו, עוזר לו גם הכוח המגיע מאמא שלו. כך הנבטים פורצים מרחם האדמה אל אור השמש. הנבט הצעיר שברירי וקטן, אך בעל כוח פריצה רב ביותר. זוהי התנועה הראשונית של אלמנט העץ: הפריצה אל העולם מתוך מצב פאסיבי ונסתר. לכן, האביב ואלמנט העץ קשורים בהתחלות חדשות ויכולת עשייה, בהוצאה אל הפועל. כמו שהצמחייה שפורצת החוצה מבטאת את הבשלת הזרעים שדגרו והבשילו באדמה, כך האדם החושב ומתכנן את מחשבותיו ותוכניותיו זקוק לאנרגיית העץ כדי שיוכל להוציא אותם אל הפועל.

התחדשות :

כוחו של אלמנט העץ הוא בהתחדשות. ההתחדשות מקושרת גם לעונת האביב. בעץ ישנו הרצון להתרחב ולהתפתח. מכאן תחושת החדש בחיינו. החדש יוצר תנועה פנימית ותחושת חיות. לכן, חשוב להוציא אל הפועל את מה שהתבשל ונוצר בתוכנו. אותו מעשה מאפשר את המשך הזרימה הטבעית ויוצר חיים חדשים. בנוסף, כאשר אנחנו מוציאים לפועל את מה שהבשיל, נשלח מסר שהעבודה הפנימית היא בעלת ערך וכך אנחנו מעודדים את המשך היצירה הפנימית. אלמנט העץ קשור גם לרעננות המחשבה.

תנועה פנימית וחיצונית:

האביב מביא איתו את התנועה הגדולה של ההתחלה של הדברים. כדי להתחיל משהו אנחנו זקוקים לאנרגית העץ- אנרגיה חזקה שמניעה את הדברים. התנועה באה לידי ביטוי בגוף בזרימה של האנרגיה (צ'י), ודם חומרי היסוד זורמים בגוף ומגיעים לכל האיברים הפנימיים כדי להחיות ולהזין אותם.

לכן כל בעיית זרימה בגוף משויכת לאנרגיית העץ ותטופל דרך האיברים הקשורים אליו: הכבד וכיס המרה.

כדי לטפל בכבד ובכיס המרה יש לאתר את הנקודות המיוחדות הנמצאות על המרידיאנים (12 מסלולי אנרגיה ראשניים הקשורים לאיברים הפנימיים), ודרכם ניתן לשפר את הזרימה בערוצים אילו האחראיים על תנועה וזרימה.

טעם – חמוץ. צבע – ירוק. רגש – כעס. קול – צעקה. עונה – אביב. כיוון – מזרח. איברים- יין – כבד, יאנג - כיס המרה.

אסוציאציות: אביב, צמיחה, לבלוב מנהיגות, רוח, תנועה, התחלה, רעננות, גמישות, נוקשות, מצביא, גבורה, שינויים, יצירתיות .

צבע:

ירוק- צמיחה חדשה, עשבים, עלים חדשים הירוק מסמל את החדש והרענן .

התנגדות וגמישות :

החוכמה של יסוד העץ היא לדעת מתי להיות עץ אלון נטוע וחזק באדמה ולא מוכן לקבל שינויים, או מתי להתכופף בפני המציאות כמו עץ הערבה הגמיש שיכול לנוע עם הרוח. יכולת ההשתנות (רוח) היא יכולת זרימה ממצב למצב על פי הנדרש.

לעיתים המציאות מחייבת את יסוד הגמישות (עץ הערבה או הבמבוק) ולעיתים את עץ האלון. שניהם יהיו בתנועה, אך ישמרו על השורשים שלהם.

כדי שהעץ יהיה גמיש הוא חייב לקבל את הזנה מהמים. כך גם בגוף האדם: כדי להיות גמישים וזורמים, השרירים והגידים צריכים לקבל הזנה טובה וזו מתאפשרת עי התנועה של האנרגיה והדם שמוזרמת עי אלמנט העץ. הזנה טובה תיתן את הגמישות והיכולת התנועתית.

עיניים - ראיה קדימה :

יסוד העץ קשור לעיניים- לראייה קדימה לעבר המקום שאליו האדם רוצה להגיע. יסוד עץ טוב יוכל לראות את הכיוון שלו ויכול לפסוע בו. לראות היכן הוא היום ולהיכן הוא רוצה להגיע בעתיד.

יסוד העץ רוצה לדעת קדימה - לדעת את התכלית את המטרה, הכיוון, ולכן ישאל שאלות מתאימות שיובילו אותו לידיעה שמסלולו אכן נכון ומדויק. מכאן נובע רצונו בסדר וארגון. כשאלו נמצאים, מיקומו ברור וכך מושגת בהירות לגבי מיקומו וקצב תנועתו. היכולת לרכב על גל של ודאות מגיע מכוחו של העץ ומכוח הרוח.

כשהעץ לא מאוזן הוא לא יאהב שינויים. אז יכול להתעורר כעס במקרה והיסוד חזק, או תסכול במקרה של חולשה.

המסלול האנרגטי של הכבד זורם אל העיניים. מכיוון שהכבד אחראי על התנועה של הדם והאנרגיה, העיניים יקבלו הזנה מתאימה וכך תהיה לאדם את היכולת לראות קדימה - גם באופן פיזי וגם באופן רוחני.

התקווה:

התקווה מאפשרת לאדם ללכת קדימה. כאשר הוא מצוי בתקווה, יש לו את היכולת לצעוד, מתוך אמונה פנימית שהוא יגיע אל מטרתו. כך מתבצעת התנועה בחיים. .

מהלך של צמיחה והתחדשות מתאפשר הודות לתקוות העץ שהוא יניב פירות. מכאן שהעץ עוסק בעתיד. לכן, אחת הדרכים להבחין כיצד יסוד העץ חי בתוך האדם, היא לבדוק את תוכניותיו. התקווה קשור גם ליכולת לראות את החיים בצורה גמישה. כאשר איכות כזו נמצאת באדם נולדת התקווה.

קול הצעקה:

צעקה היא אנרגיה מתפרצת, שעוזרת לפרוק את הגודש שנוצר בתוכנו ובכך להשלים את המעגל האנרגטי, להוציא קצת מהעודף שיש כדי להמשיך הלאה. הצעקה היא שחרור לקראת השלמה.

כעס:

כשמתארים את הרגשות ברפואה הסינית משתמשים בהסבר של תיאור תנועת האנרגיה בגוף, ללא שיפוט- האם מדובר ברגש טוב או לא טוב, אלא רק בתיאור של התנועה.

לדוגמה: התנועה של הכעס היא למעלה. הכעס עוזר לנו לצאת מהשקיעה פנימה, ומאפשר להוציא לפועל את מה שצריך, ולעמוד על העקרונות הבסיסיים שלנו. לכן כעס בצורתו הראשונית היא אנרגיה חשובה וחזקה.

השיבוש של הכעס מתרחש כאשר הזרימה למעלה חזקה מידי, או מתרחשת לעיתים תכופות מדי. גם כאן המטפל הסיני יוכל לאזן את עוצמת הכעס למידתו הנכונה והבריאה.

שיהיה שבוע עם התבוננות קדימה תנועה וגמישות פנימית וחיצונית.

פוסטים אחרונים

קטגוריות

עקבו אחרינו גם כאן

  • Facebook Basic Square
bottom of page