top of page

מאמרים ברפואה משלימה

אביב- אלמנט העץ – מה חמשת האלמנטים ומה מסמל את האביב בתפיסה הסינית?



תיאורית חמשת האלמנטים בתורה הסינית, נולדה מתוך הצורך להבין את החוקיות לפיה פועל העולם. הסינים שברובם היו בעבר עובדי אדמה, ניסו להבין את חוקי העולם והדרך בה הוא פועל, על ידי התבוננות בטבע הסובב אותם.

מתוך ההתבוננות בטבע, נלמדו ונצפו חמשת האלמנטים, חמשת האנרגיות או חמשת המעברים המחזוריים: אדמה, מתכת, מים, עץ, אש. הסינים ראו, כי לכל אנרגיה ישנם איכות ואופי שונה מהאחרת. הם הבינו, כי שילוב כל האנרגיות יוצר את החיים.

הסינים גילו שכמו בטבע, גם באדם מצויים כל חמשת האלמנטים והם נעים בקורולציה מתאימה עם המעברים החיצוניים, ומכאן הקשר ההדוק שבין האדם לסביבתו.

על פי הראייה הסינית, האדם הוא מיקרוקוסמוס של העולם והוא בנוי על פי אותם יסודות שמהם בנוי העולם. לכן על האדם לזרום בצורה הרמונית עם הטבע על מנת שיוכל להתחבר לחיים. זרימה עם תנאי החוץ תהיה הרמונית ובעלת עוצמה רבה: "הזרימה התמידית של חמשת האלמנטים מביאה הרמוניה וסדר לעולם. בסוף השנה מסיימת השמש את מסלולה והכל מתחיל מן העונה הראשונה - תחילת האביב. מערכת זו דומה לטבעת שאין לה סוף או התחלה". NEI CHING P. 136

לאור כל ההבנות על טבע העולם והאדם, כל אחת מעונות השנה, מאופיינת בתורה הסינית באלמנט מסוים, המייצג אותה, ומסביר את הקשר שבין האדם לבין העונה, את הדברים שכדאי לעשות בעונה זו, כדי לזרום בהרמוניה עם הטבע, ואת הסיבות לכך.

אלמנט העץ – אביב- להוציא מהכוח אל הפועל

תקופת האביב מבשרת לנו את תחילתו של מחזור חיים חדש. לאחר תרדמת החורף והמנוחה, מגיע זמן ההתעוררות לחיים. זהו הזמן שבו החיים יוצאים מהאדמה- הזרעים ששהו באדמה הבשילו ויוצאים אל אוויר העולם בתקופה זו. כך גם האדם: רעיונות ומחשבות שהבשילו בתוכו בזמן החורף יוצאים אל אוויר העולם. לכן על פי המיסטיקנים הסינים, האביב הוא הזמן הטוב ביותר להוציא החלטות מן הכוח אל הפועל.

החיים מתחדשים ולכן גם על האדם להתחדש עם עצמו. מחזורי החיים מראים לנו שהטבע מחדש את עצמו ללא הרף: יום רודף לילה, עונות השנה מתחלפות בסדר קבוע, והחיים נמצאים בשינוי מתמיד, כאשר הם נעים לקראת החדש והלא ידוע. כך מתרחש גם באדם, כאשר הוא פועל להתחדשות שלו, נהנה מזרימת החיים לתוכו. הדבר בא לידי ביטוי בכוח חיות, רעיונות חדשים יכולת עשייה ותחושת מימוש עצמי.

זו הסיבה שבגללה עלינו לשאול את עצמנו: במה נתחדש השנה? החודש? השבוע? או החשוב ביותר: במה נתחדש היום? חשוב לזכור שאין הכוונה להתחדש עי הגברת תרבות הצריכה שלנו אלא עי חידוש ואיוורור הפנים שלנו. תהליך ההתחדשות הינו תהליך פנימי, ולא תהליך חיצוני של רכישת נעל חדשה..

עפ הגישה הטאואיסטית הסינית, עונת האביב מזמינה אותנו לפעילות גופנית, יציאה לטבע, שהיה מבוקרת לשמש והתבוננות בטבע ובפריחתו. כל אלו גורמים להשקטת ה-MIND, השכל, המחשבות הגועשות בראש, וכל אילו מחברים אותנו לטבע, לאחד, לטאו – לדרך החיים.


הכותב: יניב שמעוני מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h.

פוסטים אחרונים

קטגוריות

עקבו אחרינו גם כאן

  • Facebook Basic Square
bottom of page