top of page

מאמרים ברפואה משלימה

הצ'אקרות על פי ד"ר נורת'רופ



ד"ר כריסטיאן נורת'רופ מציגה בספרה "גופה של אישה תבונתה של אישה" תיאוריה אודות קיומן של 7 צ'אקרות עיקריות בגוף האדם קשורות קשר הדוק ובלתי נפרד לנפשו של האדם, תחושותיו ומעשיו. מלבדן ישנן עוד עשרות צ'אקרות משניות וקטנות יותר.

מהי צ'אקרה?

צ'אקרה הינה מרכז אנרגיה בגוף שדרכו נכנסות ויוצאות האנרגיות בגוף הפועלות ומפעילות אותנו. המילה צ'אקרה מקורה בשפה הסנסקרית ומשמעותה גלגל או מעגל.

על פי התיאוריה של ד"ר כריסטיאן נורת'רופ כל אחת משבע הצ'אקרות של גוף האדם קשורה במערכות איברים מסוימות ובמצבים רגשיים מסוימים. כל אחת מהן מתעוררת או מוחלשת באמצעות אמונותיו של האדם. במילים אחרות, רגשות ופחדים מסוימים מקושרים, לפי תורתה, לאזורים מסוימים של הגוף.

ד"ר נורת'רופ יוצאת מנקדות הנחה שכל שלושת המרכזים התחתונים של האישה קשורים זה לזה ופועלים הדדית באופן מורכב. שלושת הצ'אקרות התחתונות קשורות לחיים הגשמיים שלנו: האנשים, המאורעות, הזיכרונות, החוויות והחפצים הגשמיים במסגרת הסביבה שלנו בעבר ובהווה.

כדי לזכות בהערכה עצמית טובה אישה צריכה להרגיש מוגנת בעולם (הצ'אקרה הראשונה) ולקיים מערכות יחסים על בסיס של כבוד ותמיכה הדדיים (צ'אקרה שנייה).

אזור הצא'קרה הראשונה מושפע מהמידה שבה אנו מרגישות בטוחות ומוגנות בעולם וממידת יכולתנו ליצור איזון בין אמון לאי אמון, בין עצמאות לתלות ובין עמידה כיחידות לבין השתייכות לקבוצות. תחום זה מושפע גם משיווי משקל שאנו מגלות בין תחושה של חוסר פחד לבין העובדה שאנו מניחות לעצמנו להרגיש היטב את הפחד שלנו.

בריאותה של הצ'אקרה הראשונה קשורה לגידולנו ולשנות חיינו הראשונות, כולל את המשפחה הקרובה והמורחבת, את הגזע, את המעמד החברתי, את רמת ההשכלה, את המורשת המשפחתית שלנו ואת הציפיות המשפחתיות כפי שעברו מדור לדור.

אזור הצ'אקרה השנייה נוגע לשתי סוגיות נפרדות. הראשונה כרוכה במניעינו החיצוניים בעולם וכוללת את האופן שבו אנו מתייחסות לדברים שאנו רוצות להשיג ואת הדברים הממשיים שאנחנו מבקשות לעצמנו. הסוגיה הנוספת של צ'אקרה זו עניינה במערכות יחסים. האם אנו תלותיות או עצמאיות? האם אנשים אחרים זקוקים לנו או אנו זקוקות לאחרים? האם במערכות יחסים אנו נוטלות יותר או מעניקות יותר? האם יש לנו גבולות מוגדרים היטב או שמא הם מוגדרים ברישול? האם אנחנו דעתניות או נכנעות? האם אנחנו מגנות על אחרים או אחרים מגנים עלינו? האם אנו נוטות לתקוף אחרים או מקבלות את דעותיהם או את פעולותיהם ללא כל ערעור?

הצ'אקרה השנייה קשורה בהיבטים יום-יומיים חיים, באנשים שאנו מתייחסים אליהם ובטיבן של מערכות היחסים שלנו ומתייחסת לכל דבר שיש לנו: כסף, קשרים ורכוש.

האיברים החשובים ביותר בצ'אקרה השנייה הם הרחם והשחלות, שמהווים אזור או מקום יצירתי, הן כהוראתו של הביטוי והן מבחינה סמלית. אלה מקומות שמתוכם נשים יכולות להוליד ילדים, מערכות יחסים, מסלולים מקצועיים, סיפורים ועבודות יצירתיות או אמנותיות אחרות.

הצ'אקרה השלישית קשורה להערכה עצמית, לביטחון עצמי ולכבוד עצמי. במילים אחרות, כיצד אנו יוצרות שיווי משקל בין התחושות שאנו ראויות לבין תחושת הנחיתות שלנו במסגרת מעשינו בעולם של עבודה או הישגים? האם אנחנו אחראיות יתר על המידה או חסרות אחריות? האם אנחנו תוקפניות או נוטות להיות מתגוננות? האם אנו נוטות לאיים על אחרים ולהפחידם? האם אנחנו רכושניות? האם אנחנו חשות לכודות ורוצות להימלט? האם בעבודתנו אנו תלויות מאד בגבולות או שמא יש לנו בעיות הנוגעות למגבלות? ולבסוף, האם אנו יודעות כיצד לאזן את התחרותיות שלנו? האם אנו יודעות כיצד לזכות וכיצד להפסיד בחן?

האיברים הקשורים לצ'אקרה השלישית הם כיס המרה, הכבד, הלבלב, הקיבה והמעי הדק.

הצ'אקרה הרביעית קשורה ליכולתנו להביע את עצמנו באופן רגשי ולהיות חלק משותפויות אמת, שבהן שני שותפים נהנים מעצמה שווה ושניהם פגיעים באותה מידה.

הסוגיות הרגשיות והנפשיות הקשורות לבריאות לקויה באזור הצ'אקרה הרביעית הן: חוסר יכולת להעניק אהבה לעצמנו או לאחרים או לקבל אהבה (טיפוח), חוסר יכולת לסלוח, צער שלא בא על פתרונו ועוינות.

אזורי הגוף הקשורים לצ'אקרה הרביעית הם הלב, השדיים, הריאות, הצלעות, חלקו העליון של הגב והכתפיים.

הצ'אקרה החמישית קשורה לתקשורת, לעיתוי ולרצון. כאשר את מעבירה את רעיונותייך אל העולם החוצה, האם את מדברת באותה מידה שאת מקשיבה? האם את מביעה את עצמך וגם מבינה אחרים? ובאשר לעיתוי, האם את דוחפת קדימה או ממתינה? ולבסוף, האם את נוטה לעיקשות או שמא את כנועה מאד?

אל צ'אקרה זו קשורים הגרון, הפה,השיניים, החניכיים, בלוטת התריס, הוושט וחוליות הצוואר.

הצ'אקרה השישית, אשר לעיתים מכונה העין השלישית, מתקשרת לתפיסה, לחשיבה ולמוסר. כאשר אנו תופסים את העולם החיצון, האם יש לנו את היכולת לראות בבירור וגם לשאת ערפול? האם אנו יכולות להרשות לעצמנו התמקדות חדה כתער ופעמים אחרות להיות נינוחות ולא ממוקדות? האם אנחנו יודעות מתי לדחות רעיונות של אחרים ומתי לקבלם? האם אנו יכולות לצבור ידע, אך גם להניח לעצמנו להיות פתוחות למה שעדיין יש ללמוד? האם אנו יכולות לזהות את תחומי הבערות שלנו? האם אנו יכולות להעריך חשיבה רציונאלית והגיונית שמקורה באונה השמאלית של המוח, אבל גם להודות על כישורי האונה הימנית: הלא הגיוני והלא קווי? האם תהליכי החשיבה שלנו נוקשים, כפייתיים וחוזרים על עצמם או אנו מגלות גמישות בחשיבה שלנו? לבסוף, האם אנו מיישמות את האמונות המוסריות שלנו על עצמנו ועל אחרים? האם אנו נוטות להיות עצורות ואזרחיות למופת בעלות מצפון, השופטות את עצמן ואת האחרים על פי כללים נוקשים, או אנו מניחות לעצמנו להיות ליברליות יותר, ליטול על עצמנו סיכונים ולהיות משולחות רסן?

צ'אקרה זו ממוקמת בין העיניים, סמוך לאוזניים, לאף, למוח ולבלוטת האצטרובל. ליקויים המתקשרים לצ'אקרה זו הם בעיות ראיה, גידולים במוח, קרישי דם, הפרעות נירולוגיות, עיוורון, חרשות, עוויתות וליקויי למידה.

הצ'אקרה השביעית מתייחסת לראיית התכלית הגדולה ביותר בחיינו ומתקשרת לגישותינו לאמונתנו, לערכינו, לתודעתנו, לאומץ הלב שלנו ולהומניטאריות שלנו.

המחלות הקשורות קשר הדוק עם צ'אקרה זו, כוללות שיתוק ומחלות רב מערכתיות, המשפיעות על מערכת השרירים, העצבים ומחלות רב מערכתיות.

_____________________________________________________________________________________

ד"ר כריסטיאן נורת'רופ, רופאה מוסמכת במיילדות ובגניקולוגיה, נשיאה לשעבר של האגודה הרפואית ההוליסטית האמריקנית, מייסדת מרכז "נשים לנשים" במיין, שהפך לדגם למרפאות נשים בכל רחבי ארה"ב, מחברת הספר "גופה של אישה תבונתה של אישה".

פוסטים אחרונים

קטגוריות

עקבו אחרינו גם כאן

  • Facebook Basic Square
bottom of page