top of page

מאמרים ברפואה משלימה

כאבי גב תחתון



רמי הגיע אליי, יום לאחר שסיים להעביר ולסדר את דירתו החדשה. הוא התלונן על כאב גב חד ודוקר. ביקשתי ממנו לנסות ולהראות לי במדויק באיזו נקודה בגבו הוא חש בכאב והוא הצביע על הגב התחתון. לאחר שיחה קצרה הבנתי שכתוצאה מהרמות חזרות ונשנות של חפצים כבדים בכדי לסדר את דירתו כפי שחפצה נפשו, ייתכן ונתפסו שרירים או נמתחו רצועות בגב התחתון וכתוצאה מכך הוא חש בכאב.

רמי לא נבדל מכלל האוכלוסייה בגילאים שונים.

כ-80% מאיתנו סבלו או יסבלו מכאב גב תחתון בשלב כלשהו בחייהם. תנועה לא נכונה, הרמה של משהו כבד בצורה לא זהירה או אפילו פעילות ספורטיבית מוגזמת או לא נכונה יכולים לגרום למתיחה ברצועה, להיתפסות שריר או לפגיעה עצבית באחד מאזורי הגב.

מעטים מתוכנו הם אלה שסובלים מכאבי גב כתוצאה מליקויים מבניים של עמוד השדרה או פריצת אחד מהדיסקים שבין החוליות. לחילופין ייתכנו כאבי גב מסיבות רפואיות, כמו גידולים ממאירים, דלקות פרקים, מחלות ניווניות וכרוניות, מומים מולדים שונים ואף בעיות נפשיות.

כאב הגב הוא הגורם השלישי השכיח ביותר לגרימת נכות עבור אנשים מגיל 45 ומעלה.

המבנה האנטומי של הגב

עמוד השדרה מהווה את הבסיס של הגב, וחוט מקשר בין המוח לשאר חלקי גופנו. הוא בנוי מ-24 חוליות כשבין כל צמד חוליות נמצא דיסק. סביב עמוד השדרה ובאמצעו ישנן רצועות, שתפקידן לייצב את חוליות הגב וכן 3 שכבות של שרירים, עצבים וגידים. כל אלה מקושרים יחדיו וכל אחד מהם יכול להוות מקור לכאב בפני עצמו.

אזור עמוד השדרה המותני, שהוא החלק התחתון של עמוד השדרה, בנוי מ-5 חוליות מותניות, דיסקים וסחוס רך, שרירים, מפרקים, רצועות ורקמת עצב. אזור זה מהווה את החיבור בין החלק העליון של עמוד השדרה לבין האגן. למעשה חלק זה נושא עליו את רוב משקל גופנו.

ברוב המקרים של כאבי גב תחתון, הכאבים עוברים לבד לאחר מספר ימים. הגוף מתמודד בעצמו עם הבעיה ופותר אותה. במקרים אלה בדרך כלל מדובר במתיחה של שריר או רקמה רכה אחרת, שכשאשר ממשיכים בפעילות היו-יומית הרגילה הבעיה נפתרת מאליה.

במקרים אחרים, בהם הכאב מגיע כתוצאה מחבלה, נפילה או תנועה לא טובה לגב נדרש סיוע טיפולי על מנת להקל על הכאב ולפותרו. כך גם במקרים של הרמת משא כבד מהווה גורם ידוע ובעייתי לכאבי הגב. כיפוף הרגליים בכדי להרים משא כלשהו ממקום נמוך ולהעבירו למקום הרצוי, גורם לעומס כבד מאד על הגב. דבר שגורם לכאבים חזקים ולנזק.

מקור נוסף לכאב גב תחתון הוא ישיבה על כסא. רבים מאיתנו יושבים משך שעות ארוכות מול מסכי המחשב או על כיסא הנהג ברכב. ישיבה כזו אינה טבעית לעמוד השדרה ומפעילה עליו לחץ רב. תוסיפו לכך גם אנשים שסובלים מבעיות רגשיות גם הן מהוות גורם לכאבי גב. לחץ נפשי או עייפות יכולים לפגוע בכל אחת הרקמות העדינות של הגב.

מקור הכאב יכול לנבוע מנזק קל לשרירי הגב התחתון. ברוב המקרים הכאב, כאמור, יחלוף כעבור מספר ימים וייעלם. חלק קטן מהאנשים הסובלים מכאב זה באופן כרוני ימשיכו וירגישו בכאב לאורך זמן וייאלצו לחפש פתרונות או דרכי הקלה לכאבם.

פתרונות הרפואה הקונבנציונאלית

לרפואה הקונבנציונאלית אין בעצם פתרון לבעיה. התרופות שניתנות במקרי כאב מעין אלה אינן פותרות את הבעיה אלא גורמות לאלחוש של המקום והורדת הכאב לפרק זמן מסוים.

שליחת הסובלים מכאבי הגב למנוחה במיטתם, ידועה כבר ככזו שלא פותרת את המצב ואולי אף ההפך. ההמלצה כיום היא להמשיך בשגרת היום על אף הכאב. אז מה כן?

חלק מהרופאים ישלחו את הסובלים לטיפולי פיזיותרפיה שונים. אחרים יסתייעו באביזרים אורתופדיים, כמו חגורת גב או מתקן מיוחד לישיבה בצורת הגב ועוד.

במקרים של בעיות קשות, כמובן שתהיה התערבות כירורגית וטיפולים חודרניים מזעריים למיניהם שמשפרים את איכות חיי החולים ומסייעים להם בחזרה לשגרה.

פתרונות הרפואה הסינית

לדיקור על פי הרפואה הסינית יש פתרון מצוין לכאבי הגב התחתון. הרפואה הסינית מתייחסת למערכת האנרגטית הקיימת בגוף, כלומר במידה וחולה סובל מכאב גב תחתון, סימן שמשהו במערכת האנרגטית של גופו נפגע וזקוק לסיוע בהזרמת הדם ושיפור האנרגיה.

הפגיעה יכולה לנבוע מכל הסיבות שהוזכרו לעיל (מכה, נפילה, מצב רגשי, תנועה לא נכונה ועוד). בנוסף ישנן פגיעות באיברים פנימיים שמקרינים את הכאב על הגב, כמו הכליות, מערכת העיכול ומערכת השתן וגורמים לכאב שיכול להימשך שנים.

בבואכם לקליניקה, נבחן יחדיו את הסיבות שבגללן אתם סובלים מכאב גב תחתון, על מנת שנוכל לאתר את מקור הבעיה ולטפל בו. שיטת הדיקור הסיני, המתאימה מאד לטיפול בבעיה זו, מתבססת על מערכת של 12 מרידיאנים ראשיים (ערוצי אנרגיה), שלכל אחד מהם משתייך איבר מסוים. על המרידיאנים עצמם נמצאות נקודות שונות המיועדות לדיקור, בכדי שישפיעו על אותו איבר מסוים או מערכת שלמה בתוך הגוף שזקוקה לשיפור וייעול. לאחר שנאתר את המערכת הזקוקה לחיזוק ושיפור נוכל לדקר במקום הנכון ובכך לסייע לחולים הסובלים להגיע למנוחה ולנחלה.

מאחל לכם הרבה בריאות וחופש מכאב. לשאלות או להתייעצות אתם מוזמנים ליצור איתי קשר.

יניב שמעוני- מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. מרכז "המרחב הפנימי"- פארק המים רעות.

תיוגים:

פוסטים אחרונים

קטגוריות

עקבו אחרינו גם כאן

  • Facebook Basic Square
bottom of page